söndag 8 januari 2012

Hur kan 8 bli 19?

Hur kan vi förena kultur med matematik? Det är en viktig fråga för att vi ska kunna göra det så meningsfullt som möjligt för våra barn i skolan. Barn idag befinner sig en stor del av dygnets timmar i populärkulturen. Kanske ännu mer än när vi vuxna var små. Jag minns själv fortfarande när jag såg fram emot lördagens tre tecknade filmer på den danska TV-kanal som vi i Skåne var lyckligt lottade att ha under 70-talet. Nu är det tecknad film, TV, musik, böcker, dataspel etc. hela tiden, samtidigt som det också är så mycket mer tillgängligt.

Det gäller för oss vuxna och barn att mötas och förstå varandra. Hur mycket kan vi egentligen få ut av en sångtext?

I "Trollkarlen" sjunger vi: "Där bodde en trollkarl som trollade så att åtta blev nitton och nitton blev två." Helt plötsligt blev sången till matematik. Två grupper av barnen fick vid ett tillfälle ett papper. På papprena stod det:

  • Hur kan 8 bli 19?
  • Hur kan 19 bli 2?
Barnen i gruppen försökte lösa problemen tillsammans. Med lite tid lyckades barnen komma fram till olika lösningar. En lösning var att bara räkna från 8 upp till 19. En annan fundering som dök upp hos ett barn var: - Om jag är 8 år och ska någon gång bli 19 år, hur många år måste jag vänta då? Plötsligt började de göra egna räknesagor.

Hösten 2011 sändes på SVT ett program som hette "Helt magiskt". Bolibompa har visat "Den itusågade kaninen" och de flesta barnen känner till Harry Potter. Alla har det gemensamma att de handlar om trollkarlar och magi. Jag kände genast att ett tema om detta kanske skulle passa in och framförallt i barnens erfarenhetsvärldar. Så att barnen skulle få göra egna trollstavar kändes som ett naturligt moment i projektet.

Leta upp en pinne med dessa mått.

Vid ett tillfälle fick alla barnen i klassen i uppgift att leta upp en pinne utomhus. Två och två med en linjal som var 30 cm lång begav de sig ut på trollstavsjakt. Att vara två visade sig vara bra eftersom de då kunde hjälpa varandra att hålla pinnen eller staven respektive mäta den. Pinnen skulle vara mellan 30 – 45 cm lång. Vare sig kortare eller längre. Hur gör jag då när pinnen är längre än linjalen? Det adderades och mättes om vartannat.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar