Det gäller för oss vuxna och barn att mötas och förstå varandra. Hur mycket kan vi egentligen få ut av en sångtext?
I "Trollkarlen" sjunger vi: "Där bodde en trollkarl som trollade så att åtta blev nitton och nitton blev två." Helt plötsligt blev sången till matematik. Två grupper av barnen fick vid ett tillfälle ett papper. På papprena stod det:
- Hur kan 8 bli 19?
- Hur kan 19 bli 2?
Hösten 2011 sändes på SVT ett program som hette "Helt magiskt". Bolibompa har visat "Den itusågade kaninen" och de flesta barnen känner till Harry Potter. Alla har det gemensamma att de handlar om trollkarlar och magi. Jag kände genast att ett tema om detta kanske skulle passa in och framförallt i barnens erfarenhetsvärldar. Så att barnen skulle få göra egna trollstavar kändes som ett naturligt moment i projektet.
| Leta upp en pinne med dessa mått. |
Vid ett tillfälle fick alla barnen i klassen i uppgift att leta upp en pinne utomhus. Två och två med en linjal som var 30 cm lång begav de sig ut på trollstavsjakt. Att vara två visade sig vara bra eftersom de då kunde hjälpa varandra att hålla pinnen eller staven respektive mäta den. Pinnen skulle vara mellan 30 – 45 cm lång. Vare sig kortare eller längre. Hur gör jag då när pinnen är längre än linjalen? Det adderades och mättes om vartannat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar