En av idéerna var att Trollkarlen hade gått i en trolleriskola när han var liten. Det fanns även en konflikt mellan Kejsaren och Trollkarlen. Konflikten i historien dök upp pga. en lek vi gjorde i klassrummet. Leken gick ut på att jag sa: Kejsaren av Kina gillar inte te, men han gillar kaffe. Sen fick varje barn säga en sak som de trodde att Kejsaren gillade. Vad barnen inte visste var att det var boksaven T och inte drycken te som det handlade om. När barnen sedan hade samlats i sina grupper var det en grupp som hade leken i åtanke. En flicka sa till mig att Kejsaren inte gillar Trollkarlen eftersom han har bokstaven T i sig. Detta fick gruppen bygga vidare på och konflikten mellan dessa två var ett faktum. Andra ideer som barnen hade var:
- Trollkarlen blev träffad av en magisk meteorit.
- Han köpte en trollerilåda och övade och övade.
- Hans kompisar var trollkarlar.
- Han slog fram handen så att hans mamma och pappa försvann.
| Konflikten mellan Trollkarlen och Kejsaren tar form. |
Allt som barnen har skrivit i de olika grupperna har de fått respons på. Det är tvunget för att de ska kunna utveckla scenerna i manuset. Att skriva ett manus är inte helt enkelt för barnen eftersom de hela tiden måste ha i åtanke vilka personer som är med i scenen, i vilken miljö som scenen utspelar sig i, att det som sägs ska föra handlingen framåt osv. Det är en stor utmaning både för barnen och för oss pedagoger men också utvecklande och spännande. Leken har under projektet visat sig vara väldigt viktig. En grupp lekte sig till vad som skulle sägas i en scen. De blev samtidigt filmade. Efteråt kunde de sätta sig i lugn och ro med digitalkameran och titta på sin lek samtidigt som de kunde skriva ner vad som sas. Dagens teknik är underbar!
Exempel på responsfrågor som barnen har fått jobba med:
- Varför skulle mamman, pappan och trollkarlen gå hem till Kejsaren?
- Var trollkarlen och Kejsaren ovänner innan de kom hem till honom?
- Säger dom inget till varandra innan de börjar bråka?
- Bor det någon mer hemma hos Kejsaren?
- Vad händer efter att trollkarlen råkat trolla bort sin mamma och pappa?
- Vad händer i den magiska trolleriskolan innan meteoriten kraschar?
- Är barnen i skolan dumma mot honom eftersom han ska hämnas på alla dumma? Vad säger dom?
| Blivande manus. |
| 1,5 cm tankar och repliker från barnen. |
| Ett bord med barnens egetproducerade manus. |
| Vilka fantastiska barn! |
| Färdigt manus |
| Barnens ord. |
| En lek som resulterade i ett manusutdrag. |
Vilket intressant projekt.
SvaraRadera/Anna